Story #5: Saling Melengkapi

Assalamualaikum,
warna hijau, biru dan coklat melengkapi satu sama lain hingga menjadikan alam tersangat indah dan memukau mata yang melihatnya. Subhanallah.

M bertanya, "akak, macamana nak jadi berani bercakap depan ramai orang macam akak?"

Saya hanya tersenyum dan memandangnya. Saya berkata, "setiap orang berbeza potensi yang ada dalam diri. Akak takkan cakap benda tersebut mudah sebab bagi akak, perkara yang mudah bagi akak mungkin tak mudah bagi orang lain. Apa yang ada pada akak mungkin ialah kebolehan untuk bercakap. Tapi, perkara tersebut boleh je jadi baik dan boleh jadi tak. Akak masih kena belajar untuk banyak mendengar dan tak cakap semua benda yang akak nak cakap. Benda ni develop dalam diri seseorang melalui proses tarbiyah pastinya. Untuk soalan awak tu, sejujurnya akak takdalah konfiden sangat. Akak gugup kot nak cakap kat depan masa AGM haritu."

"Yeke? Saya tengok akak konfiden je."

"Itu sebab akak pegang mikrofon tu kuat-kuat. Haha. Gugup dia Tuhan je tau. Dan sebenarnya teks ucapan akak tu, sahabat akak yang tolong akak susun. Akak ni tak pandai nak cakap direct sangat kadang-kadang. Kadang-kadang apa yang akak nak sampaikan tak tersampai pun pada orang. Jadi, sahabat akak susunkan teks ucapan. Nampak tak sebenarnya ini proses melengkapi satu sama lain? Macam sahabat akak, dia bukan jenis orang yang boleh bercakap depan orang tapi dia sangat hebat bab penyusunan orang, susun perkataan, susun barang sebab personaliti dia yang sangat teliti. Kalau awak suruh akak susun, memang akak tak mampu. Sebab tu sahabat akak yang tolong susunkan."

"Haah. Saya ingat yang masa Sembang D' haritu. Yang Abu Hana tolong sampaikan apa yang akak nak sampaikan"

"Haaa, tahu pun. Nampak tak, akak nak tanya, tapi akak pusing-pusing dulu dengan cerita. Si Izzat Roslan pun pening apa soalan akak sebenarnya. Nasib baik ada Abu Hana yang tolong jelaskan ayat pusing-pusing akak. Nampak tak, walaupun akak ada potensi untuk cakap dan melontarkan idea, akak masih kena belajar juga seni bercakap dan bertanya. Kalau awak, awak rasa apa potensi awak?"

"Saya sedia untuk buat kerja dan rajin nak tolong apa-apa."

"That's nice. Bagus sangat. Gunakan potensi yang awak ada untuk buat hal-hal bermanfaat. Tapi, akak sangat encourage kalau awak nak belajar berani berucap depan orang. Tapi, akak tak pandai nak train orang. Kakak usrah awak ni pandai. Dia yang train akak. Hehe"

N balas sambil tersenyum, "haa, boleh je nak belajar dengan akak. Insha Allah" 

Semakin lama, semakin cinta rasa kepada tarbiah. Tarbiah yang mengajar bagaimana menjadi manusia. Tarbiah yang mengajar bagaimana menggunakan potensi yang ada. Tarbiah yang mengajar untuk saling melengkapi kekurangan manusiawi. Tarbiah yang mengajar saling membantu dalam kebaikan. Tarbiah yang mengajar kesabaran menghadapi kelemahan insan. Tarbiah yang mengajar tentang pengharapan pada Tuhan. 

Tarbiah.
Proses pembentukan diri yang tak akan pernah berhenti sampai mati.

#roadtoRamadhan

No comments: